Akciová strategie Warrena Buffetta

Akciová strategie Warrena Buffetta

Lukáš Šulc

„Klíčem k investování je rozpoznat konkurenční výhodu konkrétní firmy, a hlavně, trvanlivost této výhody. Produkty nebo služby, které kolem sebe mají široké, udržitelné vodní příkopy, jsou ty, které investorům přinesou odměnu“. Warren Buffett

Jaké typy společností řadíme mezi společnosti s bezpečnou marží a tedy tzv. širokým vodním příkopem?

Firmy se sílou značky (nehmotná aktiva) – např. Walt Disney

Díky značce chrání své zisky ve všech hlavních odvětvích – kabelové televizi, zábavních parcích, filmovém průmyslu i spotřebním zboží. Vše, co je označeno logem Walt Disney, je známka úspěchu, jelikož je to značka, kterou děti vyhledávají a rodiče jí důvěřují. Tematické Disney parky jsou pro konkurenty těžko kopírovatelné, protože jsou svázané s dalšími odvětvími. Jakmile Disney spustí pohádku v kinech, následují DVD, licence na televizních stanicích, prodej reklamních předmětů a atrakce v zábavných parcích. Každá nová úspěšná franšíza se stává hodnotným přispěním do obrovské knihovny, která může být po dlouhou dobu úspěšnou „továrnou na peníze“.

 

Firmy s patenty – farmaceutické firmy - např. Sanofi

Jako další úspěšné farmaceutické společnosti, Sanofi profituje z patentů, které chrání její zisky před konkurenty po dlouhou dobu, zatímco společnost může účtovat ceny, které umožnují vysokou návratnost investovaného kapitálu vysoko nad svými náklady. Každá společnost, která vynalezne účinný lék je chráněna patentem, kdy jej nesmí po určitou dobu vyrábět a nabízet jiné společnosti. Sanofi má navíc výsadní pozici na poli inzulínu pro diabetiky. Díky ekonomice rozsahu může generovat zajímavé zisky i po tom, co jim patentní ochrana vyprší, protože vysoké počáteční náklady na produkování nízkonákladového inzulinu jsou pro většinu konkurentů neakceptovatelné.

 

Firmy s dominantním postavením na trhu, a tedy nízkými náklady – Union Pacific

Železnice jsou zdaleka nejlevnější možností přepravy nákladu, pokud nejsou místa spojena vodou. Železniční přeprava je 4x efektivnější z pohledu spotřeby paliva na tunu za kilometr, než u nákladních aut a je také levnější z pohledu lidských sil, protože vlak o 100 vagónech může obsluhovat jen několik lidí. Díky tomu si se zajímavou marží za přepravu železnice účtují o 10 % - 30 % méně než silniční přepravci. Navíc investují do technologií, aby se zlepšila ekonomičnost a výkon lokomotiv, a tak se snižují náklady na obsluhu a optimalizuje se výpočet ideálních cest.

 

„Cena je to, co platíte, Hodnota je to, co dostanete“. Warren Buffett.

Warren Buffett hledá firmy s férovým oceněním, ideálně když jsou „ve slevě“ a díky tomu je koupí za nižší cenu. Hodnotu má společnost stále stejnou. Cena je to, co v daný čas platíme. Tato investiční strategie patří mezi dynamické, ideální je tedy pro pravidelnou investici, nicméně díky širokým konkurenčním výhodám od ní můžeme očekávat v delším horizontu nadstandardní výnosy.